10 Temmuz 2008 Perşembe

Beslenmede Tartışılır 20 İddia

Beslenmede tartışılır 20 iddia

* "Makarna şişmanlatır", "yumurta kolesterolün yükselmesine sebep olur"-böyle bir listeye eklenecek o kadar çok şey var ki... Peki bu iddialar gerçekten doğru mu?

Makarna şişmanlatır.

Hiç de değil! Bir porsiyon makarna(henüz pişmemiş 60 gr) sadece 220 kcal(kilokalori) var, fakat bir porsiyon kızarmış patateste -360 kcal! Gerçek şu ki aslında
kilo aldıran makarnanın kendisi değil, onunla birlikte kullandığımız soslardır. Bu yüzden makarnadan vazgeçmek yerine yanında sebzeler ile servis edin(haşlanmış veya çiğ) ve bir tatlı kaşığı zeytin yağı ile tatlandırın.

Bitkisel margarin tereyağı kadar şişmanlatmaz.
Yanlış! 100gr tereyağında 750 kcal var, 100gr margarinde- 745. Yani, aralarında neredeyse fark yok. Ancak tereyağında kalbin çalışmasına yardımcı olan yağ asitleri mevcut.

Galeta(peksimet) kilomuzu korumamıza yardımcı olur.

Hayır! 100gr galeta/peksimette 318 kalori var, 100gr çavdar ekmeğinde ise-sadece 210.

Formumuzu korumak için hafif yemekler yemeliyiz.
Bütün olarak bu doğrudur. Ancak hafif yemeklerimizi düşüncesizce yağlar ve şeker ile tatlanırabiliyoruz. Bu yüzden canınız hafif bir şeyler yemek istediği zaman önce bir düşünün, besleyici yiyecekleri tüketmek daha iyi olabilir mi diye.

Yağdan fakir yiyecekleri tüketmek tokluk hissini çok kısa süre için muhafaza eder.

Doğru değil! Tokluk hissi yağların değil, karbonhidratların varlığına bağlı ; bu sebeple ekmek, patates ve makarna ile doyuyoruz.

Çiğ tüketilenler pişmiş olanlardan daha faydalı.
Her zaman değil! Mesela; fasulyede ve patlıcanda bulunan toksinler insan sağlığına zararlıdır bu yüzden pişirilip tüketilmeliler.

Tuz tansiyonun yükselmesine sebep olur.
Bilim adamları son dönemde bundan pek de emin değiller. Hatta fazlası var; klinik araştırmalar sonucu tuzun yiyeceklerde kullanılmaması kalp hastalıklarını tetikler çünkü tuzun yokluğu kötü kolesterol seviyesinin yükselmesine sebep olmaktadır.

Beyaz çikolatadadaha çok süt var.
Hata! Çikolatanın rengini içeriğindeki süt belirlemiyor. Sadece beyaz çikolatada kakao yoktur.

Gece yatmadan önce yemek yenilmesi şişmanlatır.
Herkesce bilinen bir yanlış! Burada belirleyici olan gün boyunca tüketilen yiyeceklerin toplamı, içeriğindeki yağlar ve kalorileri ve gerçekleştirdiğiniz fiziksel aktiviteleriniz.

Acılı yiyecekler mideye zararlıdır.
Gerçek ise tam tersi! Acı kırmızı biber, karabiber, köri, turp, hardal-hasta edici bakterileri yok ederler, kara ciğerimizin ve safra kesemizin daha iyi çalışmasına
yardım ederler.

Ispanakta çok demir var.
Tam değil. Birçok beslenme tablosunda 100gr ıspanağın 35mg demir ihtiva ettiği belirtilir. Ancak sözkonusu olan 100gr kuru(kurutulmuş) ıspanak, 100gr taze ıspanakta ise sadece 3,5mg mevcut.

Yumurta kollesterolü yükseltir.
Hayır! Yumurtada gerçekten çok kolesterol var(bir yumurtada 200mg) ancak bu kollesterol doğrudan kana karışmıyor.

Tavuk eti daha yağsız.
Tartışılır, çünkü derisi ile kızarmış tavuk etinde yağ oranı kırmızı ettekinden daha yüksek. Oysa derisi çıkarılmış beyaz piliç eti sadece 1% yağ ihtiva eder.

Izgarada pişirmek daha sağlıklı.
Hiç de değil! Etlerden korun üstüne damlayan yağlar kanserojen maddelerin oluşmasına sebep olur ve onlar duman ile birlikte ızgarada bulunan yiyeceğe ulaşır. Bu yüzden ızgarada et pişirirken onu alüminyum folyoya sarmanız iyi olur.

Elmaların kabuğu soyulmalı.
Soyulmamalı! Hemen kabuğun altında bulunan vitaminlerin vücudumuza çok büyük yararı var.

Kahverengi kabuklu yumurta beyaz renkli olanlardan daha iyi.
Hiç de değil! Kabuğun rengini belirleyen tavuğun cinsi, yumurtanın tadı ve kalitesini belirleyen ise tavukların ne ile beslendikleri.

Müsli çok besleyici iyi bir kahvaltı.

Seçilene göre. Hazır karışımlarda da yağlara ve şekere sıkça rastlanabilir. Bu sebeple buğday, yulaf, ceviz, kuru üzüm ve kuru meyve hem tat hem de
enerji muhteviyatı olarak iyi bir karışımdır.

Taze sebzeler dondurulmuş sebzelerden ile kıyaslanamayacak kadar faydalıdırlar.

Tartışılır. Tabi ki sebzeleri doğrudan bahçeden alıyorsak bu iddia doğrudur. Ancak satın alınıp ve sonrasında buzdolabında birkaç gün bekletiliyorsa, bazı sebzeler(mesela ıspanak) kalitesini yitirir. Yararlı maddeler dondurulmuş halde daha iyi saklanabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder