Bu Blogda Ara

21 Eylül 2013 Cumartesi

Mayalı Hamur

Haşhaşlı çörek; uzun zamandır denemediğim bir tarif.


Anneannemi seyrederdim;  yapış yapış hamuru ellerinden sıyırmasını, hamur tahtası üstüne kar misali düşen un zerreciklerini,  havaya karışan  maya kokusunun genzimi tırmalayışını hatırlıyorum.
Sıcak çöreklerin çıtır kabukları üstüne bal sürerdi anneannem, tadı hala damağımda.  Dızmana yapılırdı, kocaman tepsilerde. Yemekte değil de kovanlığa(arı çiftliği) gidildiği günlerde hazırlanırdı,
yanında pancar pekmezi veya bal olurdu, illa ki. Peynirli, etli, tereyağlı çörekler, mayalı hamurdan akıtma tatlısı(pekmez  ve ceviz içi ile) ve kendine has tadıyla baba tatlısı.
Gayrimüslim komşuların paskalya çöreği ikramları olurdu, bol cevizli, tel tel tatlı ekmekler. 

Sonra ellerim tanıştı hamurla. Suyun ısısına dikkat ettim, kıvamını bulması için yoğurdum, üşümesin diye sarıp sarmaladım, kabarmasını bekledim. Ekmeği yoğurup pişirmek hoşuma gitti. Ellerime
yapışan emekti, buğdayın bereketi, mucizesiydi...
Mayalı hamur tutmak, bilmeyene ilk tecrübesinde basit, kolay gelir.  Asıl öğrenmeler defalarca tekrardan sonra gelir.  Hamurun dilinden anlar olur insan. Oda ısısı, bekletme süresi, yumurta
eklemenin olgunlaşma sürecini yavaşlatması, pişirme ısısı, falan ve filanlar.  Kısaca, hamur ile birlikte pişer insan.

Haşhaşlı çöreklerin farklı, değişik bir lezzeti var. Elbette haşhaşı bol kullanılırsa.  Bu tarifi bir yerde duyduğumu hatırlıyorum, sohbet sırasında kulağıma takıldı, denedim.  Uzun zaman sonra
kullanıma hazır haşhaş ezmesini aktarın rafında gördüğümde çok sevindim ve hemen kolları sıvadım.

Haşhaşlı çörek

Çabuk maya, 1 bardak ılık su, az şeker, az tuz, 3-4 yemek kaşığı zeytinyağı, un ile  ele hafif yapışan elastik hamur tutulur ve kabarması için bekletilir. Eğer yeriniz geniş ise hamuru bir defada açabilirsiniz, değilse iki bezeye ayırın. Yufkanın üstüne bolca haşhaş sürülür(haşhaş: 2
yemek kaşığı şeker, 2-3 yemek kaşığı zeytinyağı(sıvı yağ) ile inceltilir, yağ yerine süt veya su da kullanılabilir). Yufka tam ortasından delinip dışa doğru yuvarlanarak rulo yapılır. Eşit uzunlukta
parçalar kesilip sarılır.  Tepside bir müddet daha kabarmaya bırakılan çöreklere yumurta sarısı sürülüp 200 derecede pişirilirler. Üstleri kızaran çöreklerin yumuşaması için tepside tersyüz edilip
üstleri örtülür.  Hepsi bu:)


 
 


Ve çikolatalı peynirli kek:

buradaki tarife göre hazırlandı, üstüne ise 200 gr siyah çikolata ile 200ml süt kreması ile ganaj hazırladım.



1 yorum:

  1. Eylül'cüğüm haşhalı çörekler de, çikolatalı kek de enfes, eline sağlık, afiyet olsun, ne güzel günlermiş onlar, müslüman, gayrimüslim komşular içiçe huzurla yaşıyorduk bir de şu halimize bak....sünni, Alevi ayrımcılığı körükleniyor değil Müslüman, gayriMüslüman...:(hem de bunu bizzat başbakan yapıyor...
    sevgilerimi bıraktım

    YanıtlaSil